اثرات متقابل عوامل استرس زا و عفونت هاي ويروسي


مطلبي كه در ادامه براي دوستان ارائه خواهد شد با عنوان : اثرات متقابل عوامل استرس زا در كلني هاي زنبورعسل و ارتباط بين كيفيت غذا و عفونت هاي ويروسي بر سلامت زنبورعسل است كه از يك مقاله جديد كه در سال 2019 به چاپ رسيده انتخاب شده و زحمت ارسال فايل مقاله را دكتر اسماعيل اميري كشيده اند.

سلامت كلني هاي زنبورعسل پرورشي ( با مديريت انسان ها ) يكي از نگراني هاي مهم در وضعيت فعلي در صنعت زنبورداري در جهان است. كاهش جمعيت كلني هاي زنبورعسل در دنيا با عوامل مختلفي ارتباط دارد اما اجماع نظر كنوني بر اين است كه اين كاهش ها تحت تاثير اثرات متقابل عوامل استرس زا است: قرار گرفتن زنبورهاي عسل در معرض سموم و آفت كش ها، عوامل بيماريزا و استرس هاي تغذيه اي و كاهش كيفيت منابع غذايي در دسترس از جمله مهمترين عواملي هستند كه سلامت كلني هاي زنبورعسل را با مشكل مواجه نموده اند.كاهش تنوع منابع غذايي زنبورعسل به دليل تغيير در زيست گاههاي زنبورعسل، تغيير كاربري زمين ها، تغيير در الگوي كشت در برخي مناطق باعث شده تا تامين غذاي كافي و همچنين غذايي متعادل و متنوع را براي زنبورعسل سخت نمايد.

تحقيقات قبلي نشان داده كه زنبورعسل در آزمايش هايي كه حق انتخاب داشته، گرده هاي مخلوط و متنوع را ترجيه داده و رشد كلني نيز بسيار بهتر بوده است. مطالعات نشان داده كه استرس هاي تغذيه اي در زنبورعسل باعث مي گردد تا زنبورها بيشتر مستعد ابتلاء به عفونت هاي باكتريايي و يروسي شوند و بر شدت اثرات پاتوژنها نيز موثر است. ارتباط بين استرس هاي تغذيه اي، كاهش زنده ماني،كاهش ايمني و افزايش ابتلاء به پاتوژنها و پارازيت ها بررسي و اثبات شده است.

 زنبورهايي كه سوء تغذيه دارند بيشتر مستعد ابتلاء به نوزما سرانه هستند.زنبورهاي تغذيه شده با گرده تك گل فعاليت گلوكز اكسيداز كمتري دارند و اين نشان مي دهد كه پاسخ ايمني در آنها كاهش مي يابد.زنبورهاي تغذيه شده با پروتئين هاي كم كيفيت مشخص شده كه ميزان بيشتري از ويروس تغيير شكل بال DWV را داشته اند.

 در اين تحقيق كه زنبورهاي تغذيه شده با جيره هاي غذايي حاصل از گرده هاي مخلوط و با كيفيت، اين پتانسيل را دارند كه ميزان مرگ و مير در اثر آلودگي و عفوني شدن با ويروس فلجي حاد اسرائيلي را كاهش دهند. ارتباط معني داري بين كيفيت جيره غذايي و عفونت هاي ويروسي و ميزان مرگ و مير ،حتي در حضور ميزان زيادي از ويروس ها، وجود داشته كه بر اين اساس پيشنهاد شده  كه جيره هاي غذايي خوب ( گرده متنوع و با كيفيت) مي تواند كمك كند به تحمل عفونت هاي ويروسي در زنبورعسل. در اين تحقيق مقدار مواد معدني گرده هاي مورد استفاده نيز بررسي و عنوان شده كه از نظر آهن و كلسيم غني بوده اند و عنوان شده كه زير مغذي هايي مثل مواد معدني نيز مي توانند در اثرات مفيد گرده هاي مخلوط و با كيفيت در زنبورعسل نقش داشته باشند.

ارائه کننده : مهندس اسماعیل غفوری